Den anden side af Kerry Drake

Kerry Drake var den renfærdige familiefar, som bekæmpede forbrydere. Men virkeligheden var en anden for manden bag serien.

AF TOM KAMPMAN

Forsiderne på SM Solo 22 og 25.

 

 

 

 

 

 

 

 

Kerry Drake var om nogen en signaturserie i Seriemagasinet. Den hvidhårede, renfærdige forbryderbekæmper med de ærlige metoder gik rent hjem som den direkte modsætning til den mere hårdkogte Dick Tracy.

Kerry Drake var skabt som avisstribe for at konkurrere med Chester Goulds detektivserie. I tegnestil og persongalleri var der da også mange lighedspunkter, hvilket skinner igennem på forsiderne af SM Solo nr. 22 og 25, hvor henholdsvis Dick Tracy og Kerry Drake står i nøjagtig samme positur med den samme revolver i højre hånd.

Udover hovedpersonen skilte Kerry Drake-serien i dens første leveår sig ud fra Dick Tracy på et andet punkt.

I de første historier med detektiven var der en hyppig tendens til at vise både Kerry Drake og de mandlige forbrydere i bare overkroppe, hvor de fremviste både muskler og behåring.

Det har fået teorien om, at Kerry Drakes skaber, Alfred Andriola, var homoseksuel til at spire. Den kom først frem i forbindelse med en biografi om MAD-tegneren Harvey Kurtzmann, der syntes, at Andriola havde en meget feminin side.

Andriolas tilværelse som ugift singlefyr og det faktum, at han boede i Greenwich Village i New York City, der var kendt for sit homoseksuelle miljø, har givet ekstra næring til teorien.

De ældre Kerry Drake-historier kan du læse her.

Forbryderen Torso fra tegneserien Kerry Drake.
Den unge forbryder William Steel, Torso, viser sig frem.

Løftede ikke en finger

De historier, som vi i Danmark kender fra Seriemagasinet, har dog ikke den samme eksplicitte fremvisning af mandlige kroppe, som man kunne opleve i de første tegneserier med Kerry Drake.

Det skyldes måske, at Alfred Andriola fra midten af 50’erne og frem efter sigende ikke løftede en finger for at arbejde på serien.

Allen Saunders, som også var tekstforfatter på Steve Roper & Mike Nomad, var i mange år ghostwriter på Kerry Drake. Og en række tegnere som Hy Eisman, Jerry Robinson og Fran Matera tegnede striberne. Den eneste, der blev krediteret, var dog Alfred Andriola.

Sururi Gümen har en mere fotorealistisk stil end den, vi oplever i de tidlige historier.

Mest bemærkelsesværdigt er det, at tyrkiskfødte Sururi Gümen i 30 år (fra 1953 til 1983) arbejdede på serien. Først i 1976 blev han medkrediteret.

Hvis man kigger på de andre ting, Gümen har lavet, bla. til Cracked Magazine, er det tydeligt, at han er manden bag de fleste af de Kerry Drake-historier, vi kender fra Seriemagasinet.

Success Story fra Creepy nr. 1.
The Success Story.

Slået ihjel af sine assistenter

Andriolas negligering af det arbejde, som andre lavede for ham, blev til en historie i det første nr. af Creepy (på dansk GRU), The Success Story, hvor alle tegnerens ghosts bliver til rigtige spøgelser og til sidst slår deres arbejdsgiver ihjel.

I USA døde den daglige Kerry Drake-avisstribe sammen med Alfred Andriola i 1983. Men i Sverige fortsatte Semic med en svensk licenseret produktion af serien. Det blev til flere end hundrede historier frem til 1995 i den svenske udgave af Seriemagasinet. Du kan se en oversigt over dem her.

Du kan høre mere om Kerry Drake i Verden ifølge Seriemagasinet ep. 38, hvor Jakob Melander er medvært.

Indlæg

  1. Can I simply say what a relief to uncover somebody that truly understands what they are discussing over the internet. You certainly know how to bring an issue to light and make it important. A lot more people must look at this and understand this side of your story. I was surprised that you are not more popular given that you most certainly have the gift.

    Anonym

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.